All about that BASS
Když jsem poprvé měla možnost zahrát si na velké basové flétny, byla jsem u vytržení (viz obrázek). Ten zvuk vás úplně nadchne, vtáhne a obklopí svou krásou a rezonancí. Když pak hrajete v kvartetu nebo snad v orchestru. kde je basových fléten více, je to opravdu zážitek.
Asi nejvíc jsem si oblíbila hranaté flétny Paetzold, které jsou originální jak ve zvuku, tak díky své konstrukci. Mohou vytvářet zajímavé zvuky a s podporou nazvučení začnete objevovat nové spektrum barev a odstínů.
Vyznat se v basových flétnách je trochu oříšek, všechny ty kontra a sub varianty. :) Tento článek shrnuje velikosti a druhy basovek, se kterými se jako hráči na zobcové flétny můžeme nejčastěji setkat. A úplně nejvíc doporučuji si na takovou flétnu zahrát, třeba na kurzech nebo workshopech. ♡
Basová flétna má rozsah f až c3, notuje se v oktávovém basovém klíči, resp. o oktávu níže než zní. Nejmenší z "velkých basů" je C-bas neboli "Great Bass", je pojmenovaný podle svého nejnižšího tónu a je o oktávu nižší než tenor. Další hlubší zobcové flétny nalezneme vždy po stupnici směrem dolů střídavě o kvintu a kvartu, stejně jako u vyšších nástrojů. Další velikosti fléten- kontrabas (v F), sub bas (Sub Great Bass, v C) a subkontrabas (v F).
Existují ještě nižší flétny, které jsou zcela specializované a nejsou běžně dostupné. Snad nejpozoruhodnější je renesanční subkontrabas v B od Adriany Breukink, který vyrobila ve své dílně v nizozemském Enschede viz obrázek níže.
Jsou obří zobcové flétny moderním vynálezem?
Existuje spousta důkazů, že obří zobcové flétny jsou skutečně historické nástroje. Michael Praetorius (1571-1621) ve svém třísvazkovém encyklopedickém pojednání Syntagma Musicum podrobně popsal rodinu zobcových fléten a zahrnul rytinu zobrazující jejich relativní velikosti, která obsahuje rozměr ve spodní části definující skutečné míry.
Dodnes existuje jen několik originálních nástrojů této
velikosti, ale v muzeu Vleeshuis v Antverpách je krásný příklad elegantní
renesanční kontrabasové zobcové flétny. Postaven c. 1535 od Caspara Raucha
během zlatého věku zobcových fléten (1500-1650) mu vlámská vláda udělila status
mistrovského díla. Měří 2,5 metru, byl postaven z jednoho kusu a jeho nejnižší
tón je C1.
Velké basy dnes
Na počátku 20. století se našlo několik výrobců zobcových fléten, kteří se pustili do supervelkých nástrojů. Mezi nimi byl Friedrich von Huene, který začal vyrábět zobcové flétny ve Spojených státech v roce 1955. Jeden z jeho barokních kontrabasů, malovaný zlatem, dodnes zdobí fasádu von Huene Workshop v Brooklinu. Dalším výrobcem 20. století byl Heinz Roessler, který v 90. letech vyráběl jak barokní, tak renesanční C-basy a kontrabasy. Roessler je průkopníkem konceptu knick tenoru (ohnutý krk), který převzalo několik současných výrobců zobcových fléten.
Paetzold od Kunath (Fulda, Německo): S rostoucí popularitou zobcové flétny v minulém století se začaly objevovat inovace. V roce 1953 Joachim Paetzold navrhl a postavil první "hranatý" bas v roce 1953 a jeho synovec Herbert Paetzold si nechal patentovat design v kontrabasové verzi v roce 1975. Výrobní práva byla převedena na Joachima Kunatha v roce 2012. Vyrobeno z vysoce kvalitní březové překližky, nástroj vycházel z "hranatých" dřevěných píšťal renesančních varhan. S charakteristickou přeloženou horní částí, která ji zkracuje, do ní může hráč fouknout velmi krátkou koncovkou, a tak okamžitě reagovat na artikulaci. Velké dřevěné klapky eliminují potřebu širokého roztažení prstů k zakrytí otvorů. Kunath v poslední době vyrábí odlehčené verze čtvercových profilových basů z plastu Resona technologií 3D tisku. Kunath také nabízí Sub-Great Bass v C a Sub-Kontrabas v F.
Další výrobci
Küng (Schaffhausen, Švýcarsko): Řada Superio obsahuje C-bass a F Kontrabas - vyrobené z mořeného hruškového dřeva.
Mollenhauer (Fulda, Německo): Existují dva modely barokních C-basů. Canta v mořeném hrušňovém dřevě a model Denner, rovněž v hruškovém provedení. Mollenhauer také vyrábí renesanční model Kynseker z tmavě mořeného javoru.
Moeck (Celle, Německo): Moeck vyrábí svůj vlastní model Consort renesančního velkého basu a subbasu. Vyrábí také rondo model barokního Great Bass z mořeného javorového dřeva.
You Tube videa
FR2 (duo Tom Beets a Joris van Goethem) hraje "Sling Shot" Glena Shannona na skvělý bas a renesanční kontrabas.
FR2 plays Glen Shannon's Slingshot (2020) - YouTube
Seldom Sene hraje Bachovu Arii da Capo z Goldbergových variací na kombinaci renesančních a barokních zobcových fléten (včetně kontrabasů).
J.S. Bach: Goldberg Variations - Aria da Capo | Seldom Sene - YouTube
Royal Wind Music hrající na velké množství renesančních nástrojů na jednom z bransles Pierra Phalèse na galavečeru Edison Klassiek v roce 2012, oslavující celoživotní nahrávací úspěchy Franse Brüggena (je v publiku).
The Royal Wind Music in the Edison Klassiek Gala 2012 - YouTube
Flanders Recorder Quartet se Saskiou Coolen hraje klasiku Louise Primy "Sing, Sing, Sing"
Zdroj: American Recorder Society